Biblioteket

Bøker låner du enkelt via vår selvbetjeningsdisk. Åpent alle skoledager 08:00-15:15.

Biblioteket ved Sirdal videregående skole. - Klikk for stort bildeHer kan du fritt låne bøker eller få hjelp til fjernlån.

På biblioteket finner du bøker til både hygge og nytte. Spør bibliotekaren etter hjelp.

Søk i skolens bokbase (ekstern løsning)

Lån overalt, hent på ditt bibliotek!
Lån fra andre bibliotek Er det noe vi mangler i samlingen, kan vi ofte låne det inn fra andre bibliotek. Dette er gratis for deg som låner. Du kan bestille selv i Biblioteksøk eller du kan be biblioteket bestille for deg.

Hva kan du bestille?
Du kan låne nesten alt som ikke allerede finnes i ditt biblioteks samling. Hvis det er utlånt på ditt bibliotek, blir du satt på venteliste.

Noen bøker kan leses gratis på Nettbiblioteket. Det kan ofte være et godt alternativ. I Biblioteksøk kommer dette opp som et valg hvis boka finnes digitalt.

Du kan også sjekke om boka finnes som e-bok/lydbok i Bookbites-appen

Biblioteket kan bestille inn flere eksemplarer av en bok til for eksempel lesesirkler. Ta kontakt med biblioteket ditt i god tid. Pensumlitteratur må som regel lånes ved studiestedet. Vi oppfordrer studenter til å ta kontakt med biblioteket på universitetet/høyskolen.

Retur
Bøker som er lånt inn fra andre bibliotek, skal leveres der du hentet det.

Erstatning
Hvis du har mistet eller ødelagt boka, må du erstatte den.

Nasjonalt lånesamarbeid
Alle bibliotekene i Norge deltar i et nasjonalt lånesamarbeid, og samlingene er tilgjengelige i Biblioteksøk. Lån fra andre bibliotek er gratis for deg, men biblioteket må betale for det. Det er viktig å utnytte de lokale samlingene og de digitale ressursene for å opprettholde et godt tilbud og et bærekraftig lånesamarbeid.