Skolens historie

Idrettsgymnaset i Sirdal startet opp i nåværende lokaler i august 1986 som en filial under Trellebakken Gymnas. Men de første elevene kom allerede i 1985, men da i et klasserom ved Tonstad skule.

Høsten 1987 frigjorde vi oss fra Trellebakken og ble en selvstendig videregående skole.

Vi vokste raskt og snart ble det klart at vi hadde behov for å utvide arealet. Høsten 1991 sto en helt ny fløy ferdig.  Vi fikk 2 paralleller, idrettsfag og allmennfag og antall klasser økte etter hvert fra 3 til 6.

Sirdal vgs. tilbydde blant annet reiseliv, matematikk, biologi og fysikk som studieretningsfag innen allmennfag. På det meste hadde vi 155 elever ved skolen.

I dag tilbyr vi idrettsfag og vi skal være blant landets beste på kombinasjonen idrett og allmennfag.

Vi er en godt etablert skole og kjent som en seriøs aktør innen utvikling av topp utøvere innen skiskyting, langrenn og fotball. Vi treffer på tidligere elever som aktive utøvere, trenere og som sentrale personer i det store hjelpeapparatet som finnes i idrettsnorge.